بازاریابی برنامه موبایل
بازاریابی برنامه به بازاریابی یک برنامه اشاره دارد که می تواند در دستگاه های مختلف موبایل استفاده شود. هدف بازاریابی برنامه جذب بیشترین تعداد کاربر ممکن برای یک برنامه و در نتیجه کسب درآمد است . با تعداد برنامههای موجود برای دانلود از فروشگاههای برنامه موبایل که مجموعاً بیش از چهار میلیون است، شرکتها به خوبی میدانند که یک استراتژی بازاریابی دقیق، تنها راه برجسته شدن در بازار برنامههای امروزی است. در حالی که تمرکز بر توسعه برنامه موبایل و ساخت برنامهی که به درستی کار می کند، اگر کاربران از وجود محصول اطلاعی نداشته باشند، تلاش سخت برای برنامه بی ارزش می ماند.
بازاریابی برنامه موبایل همه تعاملات یک کاربر را از لحظه ای که برای اولین بار در مورد محصول اطلاع می یابد تا زمانی که به یک کاربر وفادار تبدیل می شود، پوشش می دهد. بازاریابی یک برنامه در تلفن همراه به طور موثر شامل تعریف مخاطب هدف، یادگیری نحوه دسترسی به آنها، نحوه برقراری ارتباط با آنها و تجزیه و تحلیل رفتار درون برنامه ای است. در نهایت، هدف یک استراتژی بازاریابی برنامه موبایل باید جذب کاربرانی باشد که نه تنها باعث ایجاد تعامل مجدد شوند، بلکه به حامیان وفادار محصول نیز تبدیل شوند. بازاریابی برنامه قرار است بیشترین پوشش ممکن را برای کاربران ایجاد کند. در عین حال، تقسیم بندی گروه های هدف مختلف بسیار مهم است، در غیر این صورت اتلاف بسیار زیاد خواهد بود. کاربران ممکن است علاقه مند به یک موضوع خاص باشند. در نتیجه، باید بر روی گروه های هدف خاص تمرکز کرد. کانال های مختلف را می توان بر اساس گروه هدفی که برنامه باید برای آن بازاریابی شود، شناسایی کرد.
جنبه های حقوقی مرتبط با بازاریابی برنامه
در هنگام بازاریابی برای برنامه موبایلی تولید شده باید دستورالعمل های بازارهای برنامه را دنبال شوند و جنبه های قانونی خاصی در نظر گرفته شود. چه فروشگاه iTunes، چه فروشگاه Google Play یا سایر بازارهایی که برنامهها برای دانلود ارائه میکنند، قوانین خاص خود را دارد و در صورت عدم رعایت آنها، ممکن است باعث حذف برنامه شود. مطالب جنسی، خشونت، قلدری یا قمار در تمام پلتفرم ها ممنوع است.
حقوق مالکیت مانند ثبت اختراع، علائم تجاری و حق چاپ نباید نقض شود. در عین حال، رعایت دستورالعملهای مربوط به دانلود، اشتراک و کمپینهای تبلیغاتی بسیار مهم است. این جنبه ها باید قبل از راه اندازی یک برنامه بررسی شوند. نظرات واقعی مشتریان، استفاده از برندهای خارجی در تبلیغات کلمات کلیدی و بندهای مختلف قانون رقابت از جنبه های مرتبط بازاریابی هستند.
سه مرحله استراتژی بازاریابی برنامه موبایل و معیارهای اندازه گیری برای رسیدن به موفقیت بلندمدت شامل مراحل زیر می باشد.
مرحله آگاهی یا پیش از راه اندازی
مرحله آگاهی از استراتژی بازاریابی برنامه موبایل، قبل از راه اندازی محصول اتفاق می افتد. این مرحله برای ایجاد آگاهی از برند و دیده شدن محصول است. به طور خاص، به چگونگی آگاهی کاربران هدف از برنامه مورد نظر گفته میشود. قبل از شروع مرحله آگاهی، مهم است که درک کاملی از پیامرسانی و جایگاه برند مورد نظر ایجاد شود. یک برند تجاری از طریق ارزش ها و هدف خود با مشتریان ارتباط برقرار میکند، و سپس از طریق ویژگی های منحصر به فرد محصول به جایگاه مناسبی در میان مخاطبان دس میابد. تعریف موقعیت برند به کاربران این فرصت را می دهد که با محصول در سطح عمیق تری ارتباط برقرار کنند. در این مرحله چند گام باید مد نظر قرار گیرد که به شرح زیر می باشد:
-
تعیین تاریخ انتشار
تعیین تاریخ انتشار برنامه از قبل زمان کافی برای آماده شدن برای عرضه محصول می دهد و این امکان را می دهد تا موارد احتمالی تاخیر در انتشار پیش بینی شود. هنگام برنامهریزی تاریخ راهاندازی، بهتر است رویدادهایی که در فضای مکانی در حال وقوع مورد توجه قرار گیرد زیرا این پتانسیل را دارند که راهاندازی برنامه را تحت تاثیر قرار دهند.
-
تحقیقات بازار را برای درک مشتریان
یکی از رایج ترین اشتباهات قبل از عرضه، انجام ندادن درست تحقیقات بازار است. قبل از شروع هر کار توسعه، باید مخاطبان کلیدی در هر دسته برنامه خاص شناسایی شوند. مهم نیست که تلاشهای بازاریابی چقدر دقیق باشد ، اگر برنامه به نیاز کاربر توجه نکند، محصول به سادگی موفق نخواهد شد. برنامه هایی مانند App Annie مقدار قابل توجهی از داده های برنامه های موجود در بازار را ارائه می دهد. توصیه میشود تأثیرگذارترین وبلاگها، گروهها، انجمنها و وبسایتهایی را که مخاطبان هدف بازدید میکنند، و همچنین هر صفحه ای که در رسانههای اجتماعی دنبال میکنند، شناسایی و مورد تحقیق قرار گیرند.
-
ایجاد شخصی سازی برای کاربر
یک هدف اصلی در مرحله آگاهی، کشف اینکه کاربر هدف شما چه کسی است، برای چه چیزی ارزش قائل است و هدف اصلی اینکه قرار است از برنامه شما استفاده کند میباشد. این امکان وجود دارد که چندین گروه کاربری برای یک برنامه تلفن همراه وجود داشته باشد و هر کاربر ویژگی های منحصر به فرد خود را در آن خواهد داشت.
شخصی سازی برای کاربر یک تصویری جزئی ساختگی از کاربر ایده آل شما است. شخصی سازی کاربر شامل همه چیز در مورد مشخصات گرایفیکی، پسزمینه، تمایلاتی در تلفن همراه، علایق و شناسههای منحصربهفرد کاربر است. شخصیتهای کاربر به اهداف اصلی کاربر و چالشهایی که در حال حاضر با آنها روبرو هستند میپردازند. شخصیتهای عمیق کاربر پایه و اساس طراحی شخصی سازی کاربر را ایجاد میکنند و کمک میکنند هر جنبهای از محصول تلفن همراه خود را مطابق با اولویتها و نیازهای کاربران سفارشی شود. همه چیز از نام تجاری و محتوای درون برنامه ای گرفته تا عملکرد، ویژگی ها، انتخاب پلتفرم و استراتژی کسب درآمد باید با کاربر هدف همخوانی داشته باشد.
استفاده از شخصی سازی برای کاربر کمک می کند تا تصمیمات طراحی، کسب و کار و بازاریابی را برای جذب مخاطب محصول هماهنگ شود. اگر به درستی در مورد مخاطبان خود تحقیق صورت نگیرد، نمی تواند محصولی را ارائه دهد که با نیازهای آنها مرتبط باشد.
-
انجام یک تحلیل رقابتی
برنامه تولید شده با سایر برنامه ها رقابت خواهد داشت. توصیه میشود فهرستی از پنج رقیب برتر برنامه ، قیمت فعلی، مدل کسب درآمد، رتبه بندی در فروشگاه برنامه، مزایا و معایب تجربه کاربری (UX) و بررسی های قابل توجه تهیه شود. حتی میتوان تا آنجا پیش برود که یک جدول رقابتی برای تعیین مقایسه برنامه ایجاد نمود.از این رو میتوان نظرات منفی ای را که کاربران در استفاده از سایر برنامه های مشابه داشته اند لحاظ نمود و میتوان برای تمایز با سایر برنامه های موجود برنامه ریزی کرد. اینها ملاحظات مهمی هستند که بر کل رویکرد بازاریابی برنامه تأثیر میگذارند.
-
ایجاد یک وب سایت یا صفحه
وب سایت های تلفن همراه، منبع شماره یک نصب برنامه هستند. ایجاد یک صفحه وب سایت قبل از راه اندازی یا حداقل یک ویدیوی معرفی برای محصول به یک روش استاندارد تبدیل شده است. هنگامی که یک ویدیو برای وب سایت آماده شده است، می توان محتوا آن را در فروشگاه های برنامه، در تبلیغات پولی و در پلتفرم های اجتماعی قرار داد. علاوه بر ایجاد چنین تبلیغاتی در اطراف برنامه ، داشتن یک وب سایت پیش از راه اندازی نیز یک راه عالی برای بهینه سازی اولیه موتورهای جستجو و شروع اعتبار دامنه است. وقتی وبسایت راهاندازی شود، آدرس ایمیل مخاطبان را جمعآوری کرده تا بتوان دنبال کنندگان خود را بهروز نگه دارید و به آنها اطلاع دهید که برنامه تلفن همراهتان چه زمانی راهاندازی میشود و چه زمانی بهروزرسانیها و ویژگیهای جدید دارید. علاوه بر این همچنین نمایش نظرات ۵ ستاره در سایت یک راه مفید است. بهتر است این اطمینان حاصل شود که نظرات معتبر هستند، در غیر این صورت نام تجاری غیر صادقانه به نظر می رسد.
-
ابتکار عمل
یکی از نادیدهگرفتهترین جنبههای بازاریابی یک محصول جدید تلفن همراه، ابتکارات توسعه از طریق تماس بانشریات و وبلاگنویسان برای ایمن کردن بک لینکها و ارائه نظرات صادقانه است. مخاطبین مرتبط با صنعت یا افرادی که ممکن است علاقه مند به نوشتن و بررسی برنامه مورد نظر باشند، یک راه مطمعن است که میتوان به عنوان یک راه مناسب برای معرفی برنامه از آن استفاده نمود.
-
تبلیغات اجتماعی
فیس بوک، اینستاگرام، توییتر، لینکدین، پینترست و سایر پلتفرم های اجتماعی این امکان می دهند تا حضور و ارتباط گسترش یابند و علاوه بر این امکان ارتباط مستقیم با مخاطبان را فراهم میکنند. اگر برنامه مورد نظر گروههای سنی خاصی را هدف قرار میدهد، شناسایی پلتفرمهای اجتماعی که در بین افراد در این جمعیتشناسی بیشترین محبوبیت را یک گام ضروری است.
علاوه بر این از این طریق میتوان بهروزرسانیهای شرکت و ویژگیهای ان را ارسال نمود تا دنبالکنندگان در مورد راهاندازی هیجانزده شوند. ایجاد یک هشتگ و استفاده از ان در پستها علاوه بر محتوای تبلیغاتی ،سرگرم کننده و جذاب مرتبط با برنامه را ایجاد میکند بلکه باعث آشنایی افراد زادی با شرکت و نام تجاری و ویژگی های ان میشود.
-
ایجاد یک استراتژی بازاریابی محتوا
بهتر است از ماه ها قبل از راه اندازی نوشتن آغاز شود. وقتی زمان راهاندازی فرا رسد، با یک مجموعی از کاربران راه اندازی برنامه آغاز خواهد شد.
مرحله اکتساب
با استراتژی جذب کاربر، امکانات بی پایان هستند. مهم است که از روش های مختلف استفاده شود، خلاق بودن و اصلاح کردن استراتژی ها دو امر ضروری است. هرچه برنامه با سرعت بیشتری دانلود شود، در نتایج جستجوی فروگشاههای برنامه رتبه بالاتری خواهد داشت. هنگامی که کاربران شروع به دانلود برنامه کنند، مهم است که منشا دانلودها دنبال شود. به این ترتیب می توان روی سودآورترین کانال ها تمرکز شود و کانال های دیگر را بهبود بخشید. در زیر لیستی از استراتژی هایی وجود دارد که می توان از آنها برای جذب کاربران استفاده کرد.
-
استراتژی پولی
پس از راه اندازی برنامه، پخش تبلیغاتی مانند تبلیغات در پلتفرم های اجتماعی مانند لینکدین برای جذب کاربر بسیار موثر هستند. بسته به جمعیت شناسی هدف ، باید پلتفرم های دیگری مانند اینستاگرام و توییتر را نیز در نظر گرفت.
کسب و کارها بر اساس علایق، موقعیت مکانی و موارد دیگر، مخاطبان مورد نظر را هدف قرار می دهند. اگر مخاطبان از طریق تبلیغات اجتماعی هدف قرار گیرند، باید روی تبلیغات سرمایه گذاری شود، تبلیغات باید هدف محصول را در چند ثانیه نشان دهد.
-
بهینه سازی فروشگاه App Store Optimization (ASO)
بهینه سازی فروشگاه برنامه شامل بهینه سازی صفحه برنامه برای کسب رتبه بالاتر در نتایج جستجو است. بیش از ۶۵٪ از برنامه ها مستقیماً از طریق جستجو در فروشگاه برنامه کشف می شوند. هنگامی که برنامه در جستجوی یک کلمه کلیدی خاص رتبه بالایی کسب کرد، تا ماهها پس از آن به رتبهبندی ادامه خواهد داد. هرچه برنامه رتبه بالاتری داشته باشد، برای کاربران بالقوه بیشتر قابل مشاهده است. در نهایت، افزایش دید باید منجر به دانلودهای بیشتر شود که به جلب توجه برنامه توسط ویرایشگران کمک می کند. بهینه سازی فروشگاه برنامه خوب به مجموعه ای از عوامل بستگی دارد که شامل عنوان و انتخاب کلمات کلیدی می شود. یک عنوان عالی فرصتی برای جذب کاربران و وادار کردن آنها به کلیک بر روی برنامه برای کشف ویژگی های بیشتر است. توصیه میشود برای کسب نتیجه بهتر، یک کلمه کلیدی را در عنوان برنامه وارد شود. این کلمات کلیدی باید به صورت استراتژیک در سراسر فهرست قرار گیرند تا زمانی که کاربران آن کلمات را جستجو می کنند ظاهر شوند.
-
همکاری با تیم تحریریه فروشگاه برنامه
برجسته شدن در فروشگاه برنامه ابزار دیگری است که بازاریابان می توانند در استراتژی بازاریابی خود از آن استفاده کنند. برجسته شدن، پتانسیل بیشتری را برای برنامهها برای افزایش دید و بارگیری فراهم میکند که میتواند منجر به کاهش هزینههای خرید، جذب کاربران بیشتر و افزایش درآمد شود.
هر روز یک برنامه و بازی رایگان یا پولی توسط متصدیان حرفه ای فروشگاه برنامه بررسی می شود. به عنوان مثال، اپل هزاران پیشنهاد برای ارائه برنامه های موبایل دریافت می کند. این تاکتیک اگر به صورت متقاعدکننده انجام شود می تواند مفید باشد. ایجاد یک طرح قانع کننده مشخص کند برنامه چه کاری انجام می دهد و چگونه منحصر به فرد است.
مرحله نگهداری
بیشتر مردم به بازاریابی اکتسابی فکر می کنند، اما زمانی که کاربرانی را به دست آورید، اگر کسی از برنامه استفاده نمی کند، محصول به کسب و کار نمی رسد. حرکت بعدی باید ایجاد یک برنامه عمل برای بازاریابی حفظ و تبدیل مشتریان جدید به کاربران مادام العمر باشد. نظرسنجی منظم از مشتریان خود و ارائه پاداش برای تکمیل نظرسنجی به شما کمک می کند روحیه واقعی مشتری خود را درک کنید. بسیاری از توسعهدهندگان برنامه موبایل فراموش میکنند که پایگاه مشتریان آنها افرادی واقعی هستند که گنجینهای از اطلاعات دارند که در هیچ جای دیگری نمیتوانید پیدا کنید. درک اینکه مشتری شما چه چیزی را در برنامه شما دوست دارد و چه چیزی را دوست ندارد بسیار ارزشمند است. در نظر بگیرید که جایگزین کردن یک مشتری چقدر گران است (۵ تا ۲۵ برابر بیشتر از نگه داشتن مشتری). با گوش دادن به مشتریان خود و برقراری ارتباط بیش از حد با آنها (به روز رسانی منظم محصول، رفع اشکالات، نقشه راه)، آنها در ماه ها و سال های آینده پذیرای پیشنهادات شما خواهند بود. در زیر لیستی از استراتژی هایی که می توان برای افزایش ماندگاری کاربران استفاده کرد آورده شده است:
-
برقراری ارتباط دو طرفه
هرچه تجربه برنامه شما با نیازها و ترجیحات کاربر هماهنگی بیشتری داشته باشد، احتمال اینکه کاربر به استفاده از محصول ادامه دهد بیشتر است. برندهایی که از پیامهای درونبرنامهای برای برقراری ارتباط با کاربران استفاده میکنند، در عرض ۲۸ روز پس از دریافت پیام، بین ۶۱ تا ۷۴ درصد حفظ کاربر را مشاهده خواهند کرد.
پیامهای درونبرنامه اعلانهایی هستند که نیازی به اقدام فوری ندارند، اما با این وجود، اعلانهای مهمی برای دریافت هستند. این موارد می تواند شامل هشدارهایی در مورد مشکلات برنامه، عدم موفقیت در پرداخت یا ارتقاء نسخه باشد. به خاطر داشته باشید که هر پیامی که ارسال می کنید به هر کاربر مرتبط نخواهد بود. تقسیم بندی مخاطبان به شما این توانایی را می دهد که مطمئن شوید اطلاعاتی که دریافت می کنند برای آنها ارزشمند است.
-
پوش نوتیفیکیشن Push Notifications
نشان داده شده است که پوش نوتیفیکیشن باعث افزایش ماندگاری کاربر میشوند و آمارها از ۵۶% تا ۱۸۰% بهبود را نشان میدهند. کاربرانی که دریافت پوش نوتیفیکیشنهای را انتخاب کردهاند، ۸۸ درصد بیشتر از کاربرانی که این کار را نکردهاند، درگیر برنامه هستند. هر چه میزان ماندگاری بالاتر باشد، رتبه بهتری در فروشگاه برنامه کسب خواهد شد. انگیزه دادن به کاربران برای استفاده از برنامه نیز می تواند بسیار کمک کند. جوایز ویژه موبایل، دسترسی به محتوای تخصصی، تخفیف ها، تبلیغات ویژه و سایر پیشنهادها به افزایش تبدیل و تشویق مشارکت کمک میکنند.
علاوه بر سه گام اصلی معرفی شده برخی مراحل هستند که میتوانند باعث موفقیت های بیشتر شوند:
۱.درخواست بازخورد از کاربران
اگر افراد دائماً از برنامه استفاده می کنند، نشانه آن است که با محصول ارتباط برقرار کرده اند. بهتر است این فرصت برای انها ایجاد شود تا بازخورد خود را از استفاده از برنامه و اعلام نظر بیان کنند. هر چه با استراتژکی بیشتری برای این هدف اقدام شود شانس دریافت نظر درست و منطقی بالاتر است.
-
کمپین انفجاری
«کمپین انفجاری» یکی از محبوبترین تکنیکهایی است که توسط بازاریابهای برنامه موبایل که میخواهند در رتبهبندی فروشگاههای برنامه بالا بروند، استفاده میکنند. ایده یک کمپین انفجاری این است که برای برنامهتان یک مدت زمان قرار گرفتن در معرض دید قرار دهید که در آن بهطور تهاجمی در معرض رسانههای پولی قرار میگیرید. معمولاً بین ۲۴ تا ۷۲ ساعت، بسته به بودجه در نظر گرفته شده میباشد.
۳.ارائه یک جایزه
ارائه یک امتیاز یا مزیت به کاربران در هنگام تبلیغ آنلاین برنامه، راهی مطمئن برای ترغیب کاربران به انتشار خبر است. با نرخ رشد خیره کننده ۳۹۰۰٪، Dropbox یک مثال عالی از قدرت ارائه جایزه است. این شرکت در سال ۲۰۰۸ تنها ۱,۰۰,۰۰۰ کاربر ثبت نام کرده داشت که در نتیجه برنامه ارجاع آنها به ۴,۰۰۰,۰۰۰ کاربر ثبت شده در مدت ۱۵ ماه رسید.
بدون دیدگاه