کلمات کلیدی و نحوه انتخاب آن


کلمات کلیدی برای سئو چیست؟

کلمات کلیدی برای سئو بسیار مهم و ضروری هستند زیرا کلمات یا عباراتی هستند که در محتوای تولید شده در وب به کار می روند و مشخص می کنند محتوای تولید شده در وب سایت در مورد چه چیزی است. از این رو به کاربران و مخاطبان کمک می کنند تا وب سایت مورد نظر را از طریق موتورهای جستجو مانند گوگل پیدا کنند. از دیدگاه سئو، کلمات کلیدی، عباراتی هستند که کاربران و مخاطبان در موتورهای جستجو وارد می کنند که به آنها “پرس و جوهای جستجو یا (Search Queries) ” نیز گفته می شود. به همین دلیل بهینه سازی وب سایت با کلمات کلیدی سئو مناسب و استفاده از بهترین شیوه های سئو می تواند کمک کند تا کاربران و ترافیک بیشتری به سایت آورده شود.

اهمیت انتخاب کلمات کلیدی

کلمات کلیدی یک نقطه اتصال به حساب می آیند بین آنچه که مخاطبان جستجو میکنند و محتوایی که توسط یک صاحب کسب و کار و یا یک مسئول سئو برای پاسخ به نیاز مخاطبان و کاربران تولیدی میشود. هدف اصلی کسب رتبه بندی مناشب در صحه نتابج موتور جستجو(SERP)   و هدایت ترافیک ارگانیک به سمت وب سایت سایت مورد نظر می باشد، کلماتی که به عنوان کلمات کلیدی انتخاب میشوند تعیین میکنند چه ترافیکی را دریافت خواهد شد. از این رو باید هدف گذاری شوند.

کلمات کلیدی به همان اندازه که در مورد محتوای وب سایت هستند، به مخاطبان و کاربران نیز مربوط می شوند، زیرا ممکن است آنچه که ارائه می شود، به روشی کمی متفاوت درخواست برخی از کاربران و مخاطبان را توصیف کند. از این رو مهم ترین و اساسی ترین گام برای جذب بازدیدکننده و ترافیک ارگانیک وب سایت درک نیاز مخاطبان و کاربران است. زبانی که استفاده می کنند، نوع محتوایی که به دنبال آن هستند، مکانی که از آن محتوای مورد نیاز را جستجو میکنند همه اینها مواردی اهستند که میتوانند به درک نیاز مخاطب کمک کنند.

برای درک این سطح نیازها میتوان با مخاطبان و مشتریان ارتباط برقرار کرد، صحبت کرد، به انجمن ها و تشکلهایی مراجعه کرد و در گروههای مختلفی از شبکه های اجتماعی عضو شد که کاربران و مخاطبان مورد نظر در آن عضویت دارند . در کنار همه این موارد میتوان از ابزارهایی برای جستجو کلمات کلیدی مانند Keyword Explorer استفاده نمود .

انجام جستجوی مناسب برای انتخاب کلمات کلیدی مزایای زیادی دارد که محبوب ترین دلایل آن عبارتند از:

  • آگاهی از بینش روند بازاریابی

انجام جستجوی کلیدی موثر می تواند بینش هایی را در مورد روندهای بازاریابی فعلی ارائه دهد و کمک کند محتوای تولید شده روی موضوعات مرتبط و کلمات کلیدی متمرکز شوند که مخاطبان در جستجوی آنها هستند.

  • رشد ترافیک وب سایت

وقتی کلمات کلیدی مناسب برای محتوایی اماده شده، شناسایی شود ، در نتایج موتورهای جستجو رتبه بالاتری خواهد داشت و ترافیک بیشتری را به وب‌سایت مورد نظر جذب خواهد کرد.

  • جذب مشتری بیشتر

تولید محتوای ارزشمند که بتواند با کلمات کلیدی مناسب در نظر گرفته شده بازار هدف را به سمت خود جذب کند میتواند باعث افزایش نرخ بازدید و همچنین جذب مشتری شود.

با جستجوی مناسب در مورد کلمات کلیدی محبوبیت مورد نظر، حجم جستجو و هدف کلی مخاطبان شناخته میشود که میتوان با توجه به به آنها برای براورده شدن نیاز مخاطبان و پاسخ به سوالات آنها اقدام نمود.

 

انواع کلمات کلیدی سئو

 

  1. ۱

    . کلمات کلیدی دم کوتاه(Short tail key words)

کلمات کلیدی دم کوتاه کلمات کلیدی هستند که از یک، دو و یا نهایتا سه کلمه تشکیل شده اند. برای مثال، در نمودار سمت چپ، «سگ» یک کلمه کلیدی دم کوتاه است.

این کلمات کلیدی معمولاً حجم جستجوی بسیار بالایی دارند، به این معنی که افراد زیادی هر ماه آنها را جستجو می کنند. از این نظر انتخاب کلمه کلیدی دم کوتاه میتواند برای وب سایت مناسب باشد زیرا باعث میشود کسب و کار در معرض دید هر چه بیشتر کاربران و مخاطبان قرار گیرد. از طرفی متأسفانه کلمات کلیدی دم کوتاه نیز رقابت بسیار بالایی در رتبه بندی صفحه نتایج موتورهای جستجو دارند، به این معنی که رتبه بندی خوب برای آنها دشوار خواهد بود. این امر به ویژه در مواردی اتفاق می افتد  که به تازگی یک وب سایتی راه اندازی شده است و قرار است با شرکت هایی رقابت کند که سال هاست سایت خود را بهینه می کنند. به همین دلیل است که کلمات کلیدی کوتاه یک کلمه کلیدی ترجیحی برای سئو نیستند، مخصوصا برای مشاغلی که شروع به بهینه سازی وب سایت خود می کنند اما برای شرکتی که سال هاست از سئو استفاده می کند، بدون تردید استفاده کلمات کلیدی کوتاه مناسب است و میتواند آن را هدف قرار دهد.

  1. کلمات کلیدی دم بلند(Long tail key words)

 

از سوی دیگر، کلمات کلیدی دم بلند می توانند از سه تا ده کلمه جداگانه و گاهی حتی بیشتر متغیر باشند. در همین مثال، “بهترین نژاد سگ نگهبان برای خانواده های دارای فرزند” یک کلمه کلیدی دم بلند است.

این کلمات کلیدی حجم جستجوی کمتری دارند، از این رو رقابت بسیار کمتری بین آنها وجود دارد. این بدان معنی است که اگرچه افراد کمتری آنها را جستجو می کنند، ولی شانس بیشتری برای دسترسی افراد به وب سایت وجود دارد. به علاوه، کلمات کلیدی دم بلند بسیار واضح تر نسبت به کلمات کلیدی دم کوتاه هستند، از این رو برای کسب وکارهایی که به تارگی راه اندازی شده اند استفاده کلمات کلیدی دم بلند مناسب است.

برای مثال، اگر می‌خواهید برای کلمه «سگ» در وب سایت خود تولید محتوا کنید، کمی دشوار است که بدانید بازدیدکنندگان وب سایت شما به دنبال چه چیزی هستند و آن اطلاعات را ارائه دهید. اما اگر می‌خواهید بازدیدکنندگانی را جذب کنید که «بهترین نژاد سگ نگهبان برای خانواده‌های دارای بچه» را جستجو می‌کنند، دقیقاً می‌دانید چه محتوایی را در آن صفحه قرار دهید.

نحوه انتخاب کلمات کلیدی برای سئو که باعث افزایش ترافیک می شوند

پس از اینکه بدانیم کلمات کلیدی سئو چیست، نوبت به چگونگی انتخاب کلمات کلیدی برای سئو میرسد . خوشبختانه، ابزارهای زیادی برای کمک وجود دارند تا  به یافتن بهترین کلمات کلیدی برای سئو کمک میکنند. از طرفی رویکردهای قابل اعتمادی نیز که میتوان از آنها بهره برد.

  1. استفاده از ابزارهای جستجو برای کلمات کلیدی

برای انتخاب کلمات کلیدی نباید از حدس و گمان استفاده کرد. انواع مختلفی از ابزارهای آنلاین وجود دارد که می توان از آنها برای جستجو و تحقیقی در مورد بهترین گزینه های ممکن برای کسب و کار مورد نظر بهره برد.

پرداخت به ازای کلیک (PPC= pay-per-click) در Google Ads یکی از گزینه های مناسب است زیرا Google Keywords Planner داده‌ها را مستقیماً از Google Ads استخراج می‌کند و اطلاعات دقیقی در مورد حجم جستجو و سطوح رقابت هر کلمه کلیدی ارائه می دهد علاوه براین کلمات کلیدی را بر اساس محتوای موجود در سایت شما پیشنهاد می کند، که نقطه شروع مفیدی برای جستجو در کلمات کلیدی است.

از طرفی اگر  هدف اصلی یکی دیگر از موتور های جستجو بجز Google  می‌توان از میان دیگر ابزار های جستجوی کلمات کلیدی استفاده کرد. برخی از این ابزار ها رایگان و برخی دیگر در صورت پرداخت هزینه قابل استفاده هستند. چند نمونه از ابزارهای رایگان عبارتند از:

  • KeywordsFX

  • Keyword Tool

  • Answer the Public

با توجه به رایگان بودن این نرم افزارها ترکیبی از این ابزارها برای یافتن بهترین کلمات کلیدی سئو برای وب سایت گزینه ی مناسب می باشد..

  1. تمرکز روی کلمات کلیدی دم بلند

در کنار شناسایی کلمات کلیدی احتمالی را برای وب سایت ، تمرکز روی کلمات کلیدی بلند نیز حائوز اهمیت می باشد. ممکن است چند کلمه کلیدی کوتاه تر مانند کلمات کلیدی منحصر بفرد یا نام شرکت برای صفحه اصلی وب سایت و سایر صفحات خاص شرکت استفاده شود، اما شناسایی کلمات کلیدی طولانی نیز به عنوان اهداف اصلی در نظر گرفته شود.

به عنوان نمونه دریافت یک رتبه مناسب با استفاده از کلمه کلیدی دم کوتاه “سگ” و یا “سگ نژاد نگهبادن” دشوار است اما رقابت برای کلمه کلیدی دم بلند  “بهترین نژاد سگ نگهبان” کم است. این بدان معنی است که اگر تولید محتوا  برای کسب و کار پناهگاه حیوانات، فروشگاه حیوانات خانگی یا محصولات مراقبت از حیوانات خانگی است، هدف قرار دادن کلمه کلیدی کلمه کلیدی دم بلند  “بهترین نژاد سگ نگهبان”  انتخاب خوبی خواهد بود. از طرفی این نکته نیز باید در نظر گرفته شود که همان تعداد افراد کم فقط میتوانند به عنوان مشتریان این کسب و کار در نظر گرفته شوند. یعنی رقابت کم معایب مشتری کم را نیز به همراه دارد.

  1. ۳

    . جستجو برای کلمات کلیدی با حجم بالا و رقابت کم

اگر چه کلمات کلیدی دم بلند رقابت کمی دارند، اما کلمات کلیدی خاصی نیز وجود دارند که در کنار رقابت کم حجم بالای جستجو را نیز به هماه دارند و این به نوع کسب و کار بستگی دارد. صنایع خاصی نسبت به سایر صنایع رقابتی تر هستند و حتی کلمات کلیدی دم بلند نیز می توانند برای رتبه بندی  آنها چالش برانگیز باشند. این امر به ویژه در صورتی صادق است که شرکت مورد نظر بخشی از صنایع قانونی، بیمه، توانبخشی یا آموزش آنلاین باشد.

در عوض، جستجو بر روی کلمات کلیدی مناسب باعث میشود که که  رتبه خوب و ترافیک بالا برای وب سایت را در اینده به ارمغان بیاورد.

هفت ابزاری که یافتن کلمات کلیدی برای سئو را آسان می کنند

وقتی صحبت از انتخاب کلمات کلیدی برای سئو می شود، ابزارهای کلیدواژه زیر باعث آسانتر شدن این امر میشوند و ذکر این ابزارها صرف نظر از پرداخت هزینه و یا رایگان بودن انها می باشد :

  • KeywordsFX

  • Keyword Tool

  • Answer the Public

  • WordStream Keyword Research Tool

  • Ahrefs

  • SEMrush

  • Moz Keyword Explorer

استفاده از این ابزارهای مختلف باعث بدست اوردن یک نتیجه مطلوب برای وب سایت و کسب و کار میگردد. در صورت استفاده بهتر است که به صورت ترکیبی از چند ابزار استفاده شود به عنوان مثال، می توان از Answer the Public برای جستجو در مورد موضوع و محتوا و به دنبال آن از Ahrefs برای جستجو و یا محدود کردن لیست کلمات کلیدی استفاده کرد.

چگونگی استفاده از کلمات کلیدی سئو در وب سایت

پس از انتخاب کلمات کلیدی مناسب باید از آنها در تمام وب سایت بهره برد تا بتوان یک رتبه مناسب در صفحه نتایج موتور جستجو کسب نمود. به عنوان یک قاعده کلی، بهتر است روی یک کلمه کلیدی در هر صفحه از وب سایت تمرکز شود. زیرا این کار به خزنده های موتورهای جستجو اجازه می دهد تا به راحتی مرکز یا موضوع اصلی هر صفحه را شناسایی کرده و آن را برای نمایش نتیجه در جستجوهای مرتبط ارائه کنند. بهتر است که کلمات کلیدی انتخاب شده در جایگاههای زیر در داخل وب سایت قرار گیرند.

  1. URL

ابتدا باید اطمینان حاصل کرد که URL انتخابی در سئو مورد توجه قرار میگیرد اگر خلاف این امر باشد، ساختار URL باید مورد بازبینی و تغییر قرار گیرد، سپس کلمات کلیدی مرتبط را به URL های جدید اضافه نموده . توجه به این نکته ضروری است که این تغییرات باید در تمامی  صفحات سایت لحاظ شوند.

  1. متا تگ های

کلمات کلیدی انتخابی باید در متا تگ های گنجانده شوند، مانند تگ های عنوان و زیرعنوان. پیشنهاد میشود هر تگ عنوان دقیقاً همان چیزی باشد که به نظر می رسد یعنی عنوانی برای صفحه.

تگ‌های زیر عنوان، عنوان‌های فرعی صفحه هستند که بخش‌ها یا ایده‌های مختلف را از هم جدا می‌کنند. این‌ها نه تنها به موتورهای جستجو می‌گویند که محتوای صفحه در مورد چه چیزی است، بلکه باعث میشوند بازدیدکنندگان به راحتی به اطلاعاتی که می‌خواهند دست یابند.

  1. مطالب

در مطالب تولید شده به عنوان محتوا برای صفحه کلمات کلیدی باید چندین بار  و در مکانهای مناسب تکرار شوند در صورت استفاده از کلمات کلیدی در جایگاههای بی معنی و نا مرتبط نتیجه مطلوب کسب نمی گردد زیرا از این  کار به منزله پر کردن کلمه کلیدی در نظر گرفته می‌شود.

پر کردن بی معنی صفحه کلمات کلیدی برخلاف تمام دستورالعمل های اصلی موتورهای جستجو است و منجر به جریمه ای می شود که از نمایش سایت در نتایج موتورهای جستجو جلوگیری می کند. بعلاوه، صفحات مملو از کلمات کلیدی اغلب غیر منطقی میشود که ارزش و علاقه ای برای بازدیدکنندگان ایجاد نمی کند.

استفاده از کلمه کلیدی هر صفحه فقط در جایگاههای منطقی موجب دریافت رتبه بندی مناسب از موتور جستجو میگردد. برای کسب بهترین نتایج، سعی شود از کلمه کلیدی سئو در پاراگراف اول محتوای تولید شده استفاده شود.

  1. تصاویر

با انکه  موتورهای جستجو نمی توانند تصاویر را “ببینند”، اما می توانند آنها را “بخوانند”. به همین دلیل است که نیاز است  تصاویر را برای کلمه کلیدی سئو مورد نظر بهینه شوند. از این رو می توان کلمه کلیدی را به نام فایل تصویر و همچنین متن جایگزین اضافه نمود. در صورت اضافه کردن کلمه کلیدی مورد نظر به متن جایگزین باید منطقی بودن ان مورد ارزیابی قرار گیرد.  برای ذکر مراجع، متن جایگزین باید تصویر را به معنای واقعی کلمه توصیف کند. برای مثال، یک تصویر از یک توله سگ در استخر، می تواند یک متن جایگزین مانند “توله سگ در استخر” را دریافت کند. از طرفی دیگر اگر کلمه کلیدی را وارد متن جایگزین شود یا به اجبار وارد شود، می تواند به اهداف سئوی آسیب برساند، که به معنای رتبه پایین تر، ترافیک کمتر و فروش کمتر بین بازدیدکنندگان سایت است.

نحوه استفاده از کلمات کلیدی سئو برای بازاریابی محتوا

همانطور که در مورد کلمات کلیدی مرتبط با صنعت، محصولات و خدمات مورد نظر جستجو می شود، با بسیاری از کلمات برخورد خواهیم نمود که نشان دهنده موضوعات خاصی هستند که مخاطبان هدف تمایل دارند در مورد آنها بیاموزند، اما در صفحات موجود در وب سایت مورد نظر پوشش داده نشده اند. این کلمات کلیدی برای استراتژی بازاریابی محتوایی بسیار ارزشمند هستند. بازاریابی محتوا شامل، شامل ایجاد و انتشار پست‌های وبلاگ اصلی، صفحات مقاله، اینفوگرافیک‌ها، ویدیوها و سایر محتوایی است که مشتریان اصلی یک کسب و کار را مطلع یا سرگرم می‌کند.

اغلب استراتژی محتوا مجزا از سئو در نظر گرفته میشود، اما اگر کلمات کلیدی که در حین انجام جستجو و انتخاب کلمات کلیدی ثبت شوند میتوانند برای هدایت انتخاب موضوع، از انها بهره برد زیرا این اطمینان را میدهند که  محتوایی ایجاد خواهد شد که مشتریان بالقوه انها را میخواهند و تمایل دارند در مورد انها بدانند. بر این اساس میتوان محتوای خود را بهینه کرد در نتیجه طور موثری برای کلمات کلیدی که استفاده شده در رتبه بندی ها نمایان شد.

این استراتژی به ویژه برای کلمات کلیدی دم بلند ارزشمند است. از این گذشته، اگر شخصی به دنبال عبارت خاصی باشد، احتمالاً دقیقاً می داند که به دنبال چه اطلاعاتی است. و اگر قرار است این افراد را در سایت مورد نظر نگهدارید باید برای کلمات کلیدی مورد نظر محتوا تولید شود.

از این رو وقتی قرار است محتوای اصلی ایجاد شود هدف اصلی  پاسخ به مشتریان خاص و با حل مشکلات مطرح شده ی انها در نظر گرفته میشود. به این ترتیب این امر باعث دریافت ترافیک به سایت میشود  و تا زمانی که محتوایی که ارائه میشود واقعاً مفید باشد، تمایل مشتریان و کابران از کسب و کار مورد نظر بسیار بالا خواهد بود.

 

بدون دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

[vc_row][vc_column][cz_contact_form_7 cf7="Quick Contact Form" id="cz_71719"][/vc_column][/vc_row]
خانهنمونه کارهاتماس